Waarom ziekmakende frisdranken steeds meer invloed krijgen, ook binnen de sportindustrie? En de gevolgen voor jou en onze kinderen?

Maken frisdranken ziek?

We gaan deze firma’s de extra reclame niet gunnen en dus geen merken vernoemen, maar diegenen die ons allemaal het meest bekend zijn ( oa. de bruine met bubbeltjes ) zitten vol met zuren, en om dat brouwsel drinkbaar te maken propt men het vol met suiker, om dan nog maar van de caffeïne te zwijgen.

neveneffecten van frisdranken

Wist je dat je lichaam, om te ontzuren, kalk uit de botten onttrekt? Denk maar aan een gazon, waar onder invloed van verzuring van de bodem mos ontstaat, en die we oa. gaan bestrijden door het gooien van kalk. Heb je een idee wat de invloed kan zijn van verzurende frisdranken op je opgroeiende kind? En wat de gevolgen zullen zijn op latere leeftijd?

Neen hoor, ik geef mijn kind de ‘light’-versie, daar zit geen suiker in!

Aspartaam

De wetenschappelijk onderzoeken spreken elkaar tegen, zoals dat wel meer gebeurt, maar we kunnen het er over eens zijn dat dit een ‘chemisch produkt’ is dat bij verwarmen zelfs de vorm van ‘plastiek’ aanneemt. Wil jij dat in je lichaam, of erger nog, geef jij dat aan je kinderen? We zien, op enkele uitzonderingen na, een pak ouders hun kinderen massaal frisdranken geven, en de laatste tijd zien we zelfs de trend opschuiven naar de ‘light’ versies, zelfs zonder dat het kind overgewicht heeft. FYI, afslanken doe je er absoluut niet van, integendeel zal je de zoetverslaving alleen nog maar aanwakkeren. De nadelen van aspartaam zijn erg groot, en sinds het ontstaan van het aspartaam-tijdperk nuttigen een pak volwassenen reeds een 10/15-tal jaren dit goedje. Kan je je inbeelden wat dit met je kind doet als je het reeds geeft op 5-jarige leeftijd? En wat de effecten zijn als datzelfde kind een jonge volwassene is, met 20 jaar aspartaamgebruik? Diezelfde vraag kunnen we ons stellen na 20 jaar ‘frisdranken-gebruik’. Er is gelukkig ook goed nieuws op komt, want sinds stevia ( zoetmiddel op basis van plantje ) ook in Europa is toegelaten ( om vreemde redenen 😉  was dit jarenlang bij ons verboden, terwijl het in Aziê wel kon ), werkt men eraan om de aspartaam te vervangen door deze stevia. Vraag die we ons kunnen stellen is of de geraffineerde versie van stevia wel zo gezond is als het blaadje.

Ziekmakende frisdranken?

We zetten er een vraagteken achter, en ieder zal uiteindelijk voor zichzelf uitmaken wat hij/zij wil geloven, en hoe belangrijk een goede gezondheid is. Feit is, dat de gemiddelde belastbaarheid van ons lichaam ( in de Westerse wereld ) stap na stap erop achteruit gaat. Dit vertaalt zich in ‘onverklaarde lichaamsklachten’ zoals fibromyalgie en CVS ( chronisch vermoeidheidssyndroom ), slijtageprocessen op jonge leeftijd, chronische letsels, migraines,  ed. Bovenvernoemde ziektebeelden hebben vaak nog andere oorzaken, maar de combinatie met vervuiling, stress en ziekmakende voeding/dranken zal een goed en definitief herstel vast niet in de hand werken, integendeel.  Stel dat je te maken krijgt met een ‘overbelastingsletsel’ dat chronisch lijkt te worden, dan kan je je best wel voorstellen dat de extra energie die gaat naar het verwerken van ongezonde voeding, niet kan gebruikt worden in je ‘herstel’. Met ongezonde voeding bedoelen we niet alleen de frisdranken, maar ook het geraffineerde voedsel, waar we geeneens nog een zicht hebben wat er allemaal is in verwerkt. In Azië gebruikt men voeding als medicijn, een gans andere benadering. In onze regio consumeren we vaak ziekmakende voeding, en hebben we medicijnen nodig om ons terug gezond te maken. Deze medicijnen hebben meestal zoveel bijwerkingen, dat we in een visieuze cirkel terecht komen.

Ja maar, één frisdrank per dag kan toch geen kwaad?

Moest het alleen daarbij blijven, dan kan het best dat de schade daarmee beperkt blijft, maar de huidige achteruitgang van de kwaliteit van onze voeding, in combinatie met bv. de hoge mate van vervuiling en stress, zorgt ervoor dat de totale belasting voor ons lichaam erg groot wordt. Daarbij kan je je afvragen of het wel realistisch is het bij ‘ééntje’ te houden, door de aanwezigheid van verslavende ‘stofjes’. Elk jaar is er in mijn gemeente rond kerst een erg leuk evenement waar een massa kinderen naartoe trekt, bij de ingang krijgen de kinderen een ‘sample’ frisdrank. Het bedrijf weet maar al te best, dat een groot deel van ‘de gelukkigen’ levenslang klant zullen blijven. Kijk maar eens rond in je persoonlijke omgeving, en hoor maar eens rond hoeveel kennissen effectief verslaafd zijn aan hun ‘drankje’. Misschien maken we onszelf iets wijs, of sussen we ons gemoed door te zeggen dat ‘ééntje’ geen kwaad kan. Een kind staat vaak een uur na zijn/haar drankje terug aan je broek te trekken voor een volgend ‘snoepje’. Schrijf het totaal-verbruik van ongezonde dranken, voeding en snoep maar eens op gedurende een week, vermenigvuldig het dan met 520 weken en bekijk maar eens wat je kind 10 jaar later al heeft geconsumeerd tegen dat het, zeg maar pakweg, 15 jaar is.

Diabetes

Ouderdomsdiabetes komt tegenwoordig reeds voor bij kinderen ! Je leest het goed, deze ziektebeelden die zich vroeger vooral manifesteerden bij de ouderen, komen nu al voor bij erg jonge mensen. op zich niet verwonderlijk als je ziet wat deze toppertjes allemaal naar binnen werken, soms al via de ‘papfles’. Hoelang duurt het voordat de eerste ijsjes worden voorgeschoteld enz. Als we sommige reclame mogen geloven heeft je kind de behoefte aan bepaalde chocoladekoekjes om ‘de dag door te komen’, net alsof een gezonde portie fruit niet zou volstaan. Ook als volwassene krijgen we soms de drang naar ‘suiker’ en grijpen we naar de suikerhoudende frisdrank. Je jaagt daarmee het suikergehalte in je bloed de hoogte in en vraagt ( als respons ) je insuline om balans te brengen. Deze insuline brengt je vaak naar een oncomfortabel suikerniveau zodat je enige tijd later terug behoefte hebt naar een suiker-boost. Als dit effect al zo ingrijpend is bij een volwassen lichaam, wat doet dit dan bij een kind? Tracht dus je bloedsuiker gehalte stabiel te houden en vermijd pieken en dalen, kies eerder voor fruit als suikerleverancier en benut hun voordeel van extra vitamines en mineralen.

Hoe is het zover kunnen komen?

Dat de kwaliteit van onze voeding erop achteruit gaat, is ondertussen geen groot nieuws meer. Het gebrek aan kennis, en de massa’s misverstanden die ontstaan over gezonde voeding maken het erg verwarrend voor de gemiddelde consument/ouder. Ondanks dat er al erg goede inzichten op de markt zijn qua gezonde voeding zien we bv. nog in alle lagere schooltjes de klassieke voedingspyramides hangen. Deze ‘oude gedachtegang’ houdt bv. geen enkele rekening met de opsplitsing van verzadigde en onverzadigde vetten en promoot nog steeds tenvolle de melkprodukten, terwijl gezondheidsprofessionals van over de hele wereld het drinken van melk na de babyfase meer en meer in vraag stellen. Er zijn ondertussen reeds meer up-to-date voedingspyramides, maar deze zijn in elk geval nog niet bij de grote massa geraakt. Je mag trouwens elk concept dat men je voorstelt erg kritisch bekijken, en het is een belangrijk punt ‘de waarom’ te begrijpen.

Gezonde en ongezonde voeding zijn slechts begrippen voor de gemiddelde consument, maar de inhoud is erg onduidelijk en verwarrend.

We kunnen het dus de meeste ouders niet kwalijk nemen wat ze hun kinderen aanbieden, ze worden immers massaal misleid door oa. de reclame, het straatbeeld, gewoontes, de maatschappij, … Niemand wil zijn/haar eigen kind ziek maken, dus we mogen ervan uitgaan dat de goede intenties er zijn, maar dat het gebrek aan goede informatie voor onwetendheid zorgt.

Wie is verantwoordelijk voor ‘gezonde ‘ en correcte voedingsinformatie?

De overheid? De mutualiteiten? De scholen? Onze sportclubs en verenigingen? De trainers?  De gezondheidsprofessional?                                                                                      We gaan er in eerste instantie van uit dat informatie omtrent gezonde en ongezonde voeding gratis zou moeten zijn, omdat dit een recht is van iedereen !  Als we een goede gezondheid bekijken als een vorm van preventie voor ziektes en alle kosten die met ziektes verbonden zijn dan zou ik geneigd zijn om in de richting van onze ziekteverzekeringen te kijken. Hun uitgaven in het bestrijden van ziekte zullen de komende decennia nog veel hoger oplopen, omdat hun klanten steeds jonger ziek worden ( overbelasting, burn-out, … ). Campagnes via de overheid zouden enorm veel mensen bereiken maar om de één of andere reden blijven die afwezig of eerder ‘neutraal’. Grote sportbonden zouden geweldig hun invloed kunnen laten gelden binnen de sportwereld, maar ook daar blijft het eerder stil …

Waarom blijft het ook in de sportomgeving erg stil in het bestrijden van ongezonde produkten?

Heb je onlangs de Olympische spelen gevolgd en de sponsors langs de kanten van het sportveld bekeken? Heb je een idee wie oa. de sponsor is van de KBVB? Wie sponsort constant sportevenementen?  We hoeven niet verder te zoeken waarom het stilletjes blijft omtrent frisdranken, hamburgers en pepdrankjes want zij sponsoren massaal deze sportevenementen en organiseren ze zelfs. Zo is er een pepdrankenfabrikant die in de media komt met het organiseren van ultieme sporten en wedstrijden. Wie gaat er dus zo’n grote sponsorgelden weigeren omdat ze de produkten niet erg ‘kosher’ vinden? Het vervelende ervan is dat steeds meer sporters gaan denken dat deze produkten gezond zijn, omdat ze constant in beeld komen. De gemiddelde consument stelt deze produkten niet meer in vraag omdat ze alom in het straatbeeld aanwezig zijn. Zo was ik onlangs in een voetbalkantine in het Antwerpse, tot mijn verbazing stonden daar 2! snoepautomaten ( 1 klassieke met al de vakjes, 1 met een grijparm zoals op de kermis ). In diezelfde kantine kon je frietjes bestellen, curryworsten en hamburgers. Niet dat je geen frietjes mag eten, maar is dit de bedoeling van een sportieve omgeving? Als je kind na het voetballen de kantine inkomt, hoe groot is de kans op verleiding? Iedereen heeft zijn inkomsten nodig, jammer genoeg liggen die hoger bij voeding van lage kwaliteit dan bij hoge kwaliteit. Daar zijn oplossingen voor, maar dat vraagt veel goede wil en inspanning.

Wat doen we eraan?

Je kan de strijd van zulke multinationals niet winnen, maar vast wel de mensen uit jouw persoonlijk omgeving helpen door het delen van goede informatie, en je eigen gezin en kinderen beschermen tegen de verloedering van onze voeding en het bedrog van de reclame. Het vergt vast al heel veel inspanning en moed om dit kort artikeltje te digesteren, en objectief te oordelen wat er allemaal speelt. Prognoses tonen aan dat we steeds ouder worden, maar de gezondheid van ons lichaam zal de kwaliteit van ons leven bepalen. De jeugd is onze toekomst, maar we dienen ze te beschermen !

Advertenties

Over act2prevent

Kinesitherapeut & personal trainer van opleiding, gek op persoonlijke ontwikkeling en sporten. Mijn passie is voetbal en andere balsporten. Hou van duiken en genieten van het leven. Sinds eind 2014 gestart met een eigen voetbalschool voor talentvolle spelertjes geboren in 2008 en later. Wij bieden met de voetbalschool extra trainingen aan tijdens 'vrije' momenten net als een complete 'interne' opleiding.
Dit bericht werd geplaatst in Voeding en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Waarom ziekmakende frisdranken steeds meer invloed krijgen, ook binnen de sportindustrie? En de gevolgen voor jou en onze kinderen?

  1. Kim zegt:

    Helemaal mee eens! En het blijft zo ontzettend lastig om wetenschappelijk onderzoek naar het effect van zoetstoffen op betrouwbaarheid te beoordelen, aangezien de meeste inzichten ook door de voedingsindustrie geleverd worden. Dit geldt ook voor Stevioside en Rebaudioside A, dus je kritische houding is terecht. Dit soort bedrijven horen echt geen plaats te hebben in de sport.

    Enige nuancering m.b.t. fructose en cafeïne is trouwens wel op z’n plaats. Fructose is erg efficiënt (mits juist gedoseerd) in het aanvullen van de glycogeenvoorraad in de lever. Cafeïne vind je ook terug in powergels, de reden hiervoor is de bijdrage aan een efficiënter gebruik van energievoorraden (meer vet, minder glycogeen) tijdens duursporten – waardoor je langer doorkunt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s