Nieuwe trend in behandeling van voetballetsels ? langzamer revalideren !

Voetballetsels

Ondanks onze vergevorderde inzichten en wetenschappelijk onderzoek in het trainen en begeleiden van ( professionele ) voetballers, zien we het aantal voetballetsels niet echt afnemen, mogelijk omdat er nog niet echt een consensus is in wat wel en wat niet te doen in blessurepreventie, training en revalidatie. De meningen lopen nog steeds ver uiteen en we zien nog grote verschillen in de praktijk. Zo zien we nog steeds veel statische rekkingen en het klassieke ‘krachthonkwerk’, terwijl anderen zweren bij dynamische rekkingen en functioneel trainen. In elk geval zien we nog steeds een pak spierletsels, kruisbandletsels en chronische ontstekingen.

Het functionele stretchprogramma voor voetballers en voetbaltrainers

Meer tijd voor revalidatie !

De afgelopen jaren was het een wedstrijd tussen gezondheidsprofessionals, clubs en spelers om na een letsel zo snel mogelijk weer fit te zijn, al is het maar omdat een gekwetste speler in het profvoetbal de club veel geld kost. Profclubs hebben ondertussen de gewoonte om over een kern van 30 spelers te beschikken om kort- of langdurig gekwetsten te kunnen opvangen en de kostprijs van zo’n grote kern nemen ze erbij. Revaliderende spelers hebben op die manier meer tijd om terug hun oude niveau te halen, er staat immers altijd een vervanger klaar om hun afwezigheid op te vangen.

Langer revalideren beter?

We nemen een voorbeeld uit de praktijk : de kruisbandletsels

Reeds jaren is vooropgesteld dat de revalidatietijd van een kruisbandletsel minimum 6 maanden is, en dat die termijn gerespecteerd dient te worden. Spelers en medische begeleiders die sneller wensten te gaan werden ( terecht? ) afgeremd. Op dit moment zien we in het (prof )voetbal meer en meer herval in dit soort van letsels, waardoor er enige voorzichtigheid is ontstaan. Zo zien we steeds vaker dat voetballers 7,8 en meer maanden ‘uit’ zijn na een kruisbandletsel en kunnen we ons de vraag stellen wat er aan de hand is en waarom we daar eerder achteruit boeren dan vooruitgang boeken. De revalidatietijd is op dit moment dus langer aan het worden, zelfs bij professionele sporters en omkadering.

Risico mijden !

We zullen het erover eens zijn dat elke vorm van risico gemeden dient te worden, en dat de gezondheid van het individu primair is. Anderzijds kan het een interessante topic zijn om te analyseren wat de risicofactoren zijn en wat, in het geval van kruisbandletsels, de kans op herval doet toenemen of afnemen. Lees ook ‘Voorste kruisbandletsels epidemisch in het voetbal?’

Het uiteindelijk resultaat van een goede revalidatie is niet alleen afhankelijk van de tijdsduur maar tevens van de inhoud van de revalidatie

Voetbal – DVD: ‘Blessurepreventie en krachttraining door mobiliteit en flexibiliteit’

Neemt de twijfel toe?

We zullen niet veel medisch zorgverstrekkers vinden die zullen toegeven dat ze beginnen te twijfelen over het effect van hun behandeling/begeleiding, …of die openlijk willen discussiëren over het ‘waarom’ zoveel sporters hervallen in oude blessures. In elk geval zien we het aantal letsels niet echt afnemen, en de revalidatietijd nu zelfs toenemen … om geen risico te nemen. Dit is voor interpretatie vatbaar en we laten het aan de lezer om daar verder over te oordelen.

Optimale revalidatie

Aangezien elk individu anders is en er veel verschillende oorzaken zijn van letsels, lijkt het ons niet opportuun om een ‘fit-all’ oplossing te zoeken en is het de specialist ter zake die zal kunnen oordelen in hoeverre het veilig is om een sporter terug op actief te zetten. Feit is wel dat een voetballer terug klaar moet zijn om te voetballen en in staat moet zijn om alle ‘voetbal-specifieke bewegingen ‘ te kunnen maken : draaien, springen, trappen, koppen, vallen, tackelen. We zien in de revalidatie van voetballers nog vaak oefeningen die niet echt lijken op ‘voetbal-bewegingen’, vanuit vreemde posities en uitgangshoudingen ( zit, lig, hang, … ). We laten in het midden of bv. ( hangend aan touwen ) ‘pompbewegingen maken’ een plaatsje heeft binnen de revalidatie van een kruisbandletsel, feit blijft dat de knie ( binnen de kettingreacties van het lichaam )  in staat moet zijn om de gevraagde belastingen bij het voetballen op een veilige manier op te vangen. Wij kiezen het liefst voor logische posities ( stand ) met voetbal-specifieke bewegingen om de atleet klaar te stomen.

Revalideren vanuit stand?

Vraag die we onlangs kregen : ‘heb je dan niet minder variaties/oefeningen?’

  1. Het kan niet ons doel zijn om zoveel mogelijk variaties van oefeningen te brengen, tenminste als dit een nadeel kan zijn voor het optimaal herstel. Het lichaam optrainen vanuit posities die het niet gaat aannemen bij het voetballen lijken ons minder zinvol en tijdsefficiënt.
  2. Als je begrijpt hoe het zenuwstelsel ( lees : proprioceptoren ) werkt bij het menselijk lichaam, dan wordt het logischer om binnen een goede opbouw de werking van dat zenuwstelsel te respecteren en het niet in verwarring te brengen. Spieren en gewrichten integreren binnen het geheel van voetbalspecifieke uitgangsposities geven ons een voorsprong in een veilig herstel.
  3. Eens je begrijpt dat ons lichaam een 3-dimensioneel wezen is opent dat een massa mogelijkheden naar een pak variaties dito oefeningen, dus we hoeven ons geen zorgen te maken dat de revaliderende sporter zich gaat vervelen ;-). Als hij/zij daarbij ook nog kostbare tijd wint en voelt dat de efficiëntie stijgt …
Advertenties

Over act2prevent

Kinesitherapeut & personal trainer van opleiding, gek op persoonlijke ontwikkeling en sporten. Mijn passie is voetbal en andere balsporten. Hou van duiken en genieten van het leven. Sinds eind 2014 gestart met een eigen voetbalschool voor talentvolle spelertjes geboren in 2008 en later. Wij bieden met de voetbalschool extra trainingen aan tijdens 'vrije' momenten net als een complete 'interne' opleiding.
Dit bericht werd geplaatst in Functionele training, Opleiding voor personal trainers, kinesitherapeuten, Opleiding voor voetbaltrainers en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Nieuwe trend in behandeling van voetballetsels ? langzamer revalideren !

  1. John de Does zegt:

    Mee eens! Eerst basis leggen met algemene basiskrachtoefeningen, daarna sportspecifieke oefeningen gaan doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s