Hoe stretch jij? Lijkt het stretchen voor een voetballer, basketballer, volleyballer of een loper ook voor jou nogal erg op elkaar. Kan het zijn dat we een onderscheid kunnen maken naargelang de aktiviteit/sport? Heb je al gehoord over functioneel stretchen? Wat is jouw idee over dit onderwerp?

Meer info over functionele stretchprogramma’s op http://www.beweginginpraktijk.be/index.php?id=programmas

Het functionele stretchprogramma voor voetballers en voetbaltrainers

Het functionele stretchprogramma voor basketballers en basketbaltrainers

Het functionele stretchprogramma voor volleyballers en volleybaltrainers

Het functionele stretchprogramma voor lopers

Over act2prevent

Kinesitherapeut & personal trainer van opleiding, gek op persoonlijke ontwikkeling en sporten. Mijn passie is voetbal en andere balsporten. Hou van duiken en genieten van het leven. Sinds eind 2014 gestart met een eigen voetbalschool voor talentvolle spelertjes geboren in 2008 en later. Wij bieden met de voetbalschool extra trainingen aan tijdens 'vrije' momenten net als een complete 'interne' opleiding.
Dit bericht werd geplaatst in Functionele training, Opleiding voor personal trainers, kinesitherapeuten, Opleiding voor voetbaltrainers, Persoonlijke ontwikkeling voor voetballers en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Hoe stretch jij? Lijkt het stretchen voor een voetballer, basketballer, volleyballer of een loper ook voor jou nogal erg op elkaar. Kan het zijn dat we een onderscheid kunnen maken naargelang de aktiviteit/sport? Heb je al gehoord over functioneel stretchen? Wat is jouw idee over dit onderwerp?

  1. Sophie Block zegt:

    Het is vanzelfsprekend dat een wielrenner helemaal anders zal stretchen dan een basketbalspeler of een sprinter. Een wielrenner heeft zijn stijfheid net nodig om de cyclische bewegingen effectief te kunnen uitvoeren. Statische rek doet de sprintprestaties dalen, waardoor een ballistische rek aangewezen is voor explosieve sporten. Plyometrie is voor explosieve sporten dan ook uiterst belangrijk, alsook eccentrische training van de pezen. Dit neemt niet weg dat individuele rek van alle spieren op geregelde basis dienen gerekt worden om overbelastingsletsels tegen te gaan.

    • Hallo Sophie,
      Wat denk je van het verschil in stretching tussen bv een basketballer en een golver? Wordt er momenteel anders gestretched naargelang de aktiviteit?
      Hoe gaat stretching overbelastingletsels tegen gaan? Wat is het principe erachter?
      Dank je wel voor je mening!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s